Verkiezingsprogramma 2022

31 januari 2022

Het verkiezingsprogramma van de PvdA Midden-Delfland 2022-2026 is beschikbaar voor download via deze website. De tekst is georganiseerd rondom voor de PvdA belangrijke hoofdthema’s: leven, werken, wonen, veiligheid, toegankelijkheid, zorg en goed bestuur. Het thema “Zeker zijn” is gekozen omdat we bestaanszekerheid van het grootste belang vinden, zoals ook te zien aan de genoemde thema’s.

Daarnaast kunt u, ook de komende vier jaar, zeker zijn van onze kritische, creatieve en constructieve bijdragen in de gemeenteraad en in onze gemeente. In de afgelopen raadsperiode hebben we veel meegedacht en suggesties om plannen te verbeteren ingediend.  Een deel hiervan werd in eerste instantie voorzien van een negatief oordeel later door andere partijen. In tweede instantie kwamen ze hierop terug en brachten zowel college als andere partijen onze suggesties als voorstel. Denk hierbij aan:

• Wij gunnen alle dorpen een centrum waarin wat te doen is. Zo hebben we in Den Hoorn jarenlang aandacht gevraagd voor de Hoornbloem en omgeving, waar veel van te maken zou zijn, maar waar niets mee gebeurt.
  • Niet bouwen in het buitengebied, maar wel aan de rand van de dorpen op terreinen die (nog) niet (goed) gebruikt worden, zoals de vrachtwagenparkeerplaats in Schipluiden. Er is een tekort aan betaalbare woningen in onze dorpen en dat ga je niet oplossen door potentiële woningbouwlocaties bij voorbaat uit te sluiten.
  • Aan de zuidrand van Schipluiden in hetzelfde gebouw 8 appartementen van 117 m2 te vervangen door 12 appartementen van 78 m2.
  • Als gemeente de mogelijkheid bieden vrijwillig te kiezen voor (afkoopbare) erfpacht bij het kopen van een huis, zodat een eengezinswoning bereikbaar wordt voor startende gezinnen.
  • Ook voldoende sociale huurwoningen bouwen, want daar is een groot tekort aan: een wachttijd van meer dan 7 jaar is onacceptabel en alleen deze woningen hebben als voordeel dat een flink deel aan de eigen inwoners kan worden toegewezen.
  • Zorg, afvalverwerking en de energietransitie zijn onderwerpen die de inwoners veel geld kosten. De PvdA streeft naar een goede balans tussen betaalbaarheid en het in stand houden van het voorzieningenniveau.
  • De HogeNood app laat zien dat er in onze gemeente weinig openbare toiletten zijn. Wat er is, is zelden open. Wildplassen in het buitengebied, op plaatsen waar niemand er last van heeft, is ook nog nergens toegestaan. We zijn al jarenlang bezig om deze situatie te verbeteren.
  • PvdA Midden-Delfland is al lang voorstander van het heffen van toeristenbelasting, waardoor gasten, net als in buurgemeenten, meebetalen aan onze toeristische voorzieningen.
  • De gemeente heeft regelmatig contracten afgesloten waarbij alleen de andere partij de overeenkomst kan ontbinden. De PvdA heeft er de afgelopen jaren op gelet contracten door beide partijen kunnen worden beëindigd, op een redelijke manier.

Download het verkiezingsprogramma:
Verkiezingsprogramma PvdA Midden Delfland 2022