Wonen in Midden-Delfland

Door Elly de Jong op 28 september 2021

Enkele weken geleden constateerde de WOS dat binnen onze mooie gemeente Midden-Delfland de beoogde nieuw te bouwen 750 woningen bij lange na niet gehaald is. Geen 750 maar amper 200 woningen zijn er tijdens de periode van dit college gebouwd, en dit zijn dan ook nog voornamelijk dure koopwoningen geworden.

Net als in alle andere gemeenten, hebben we hier een groot probleem. Er zijn veel te weinig sociale huurwoningen voor mensen die daarvoor in aanmerking komen. Er zijn ook geen woningen voor jongeren die te veel verdienen voor een sociale huurwoning, maar te weinig voor een koophuis. Andere opties zijn er niet. Ben je ZZP-er dan heb je er nog een probleem bij: je mag wel voor € 1400 huren, maar een hypotheek van € 800 per maand is niet mogelijk. Doordat er ook geen redelijke alternatieven zijn voor ouderen in onze gemeente, stagneert de doorstroming.

De PvdA heeft hier in het verleden al meerdere keren aandacht voor gevraagd. Tot heden is hier weinig tot niets mee gebeurd. Het is teleurstellend dat nu slechts gezocht wordt naar bouwlocaties, maar er nauwelijks creatieve oplossingen worden aangedragen om wonen in Midden-Delfland aantrekkelijk te maken, niet door de wethouders en niet door de gemeenteraad.

Natuurlijk kun je als gemeente panden opkopen, en ze vervolgens doorverkopen want dat levert geld op. Je hebt immers verantwoording voor een goed besteding van “geld van de burgers”. Dat laat onverlet dat je ook een verantwoording hebt voor de inwoners die in Midden-Delfland willen (blijven) wonen. Dat wordt vaak vergeten. En dus moet er iets gebeuren!

Wij pakken graag de handschoen op…

1. Goede alternatieven voor 60+woningen

Middelbare leeftijd, kinderen het huis uit, soms te veel ruimte, redenen genoeg om verder te kijken. Toch aarzelen de meeste mensen: waarom zou je je, nu vaak betaalbare huis opgeven voor een duurder appartement, zonder toegevoegde waarde? En misschien nog belangrijker: waarom zou je uit je zo geliefde, vertrouwde buurt weggaan? Je kent tenslotte je buren en je omgeving goed.

De PvdA is van mening dat er appartementen in verschillende huurklassen te vinden moeten zijn in de directe nabijheid van de huidige woonomgeving. Denk daarbij aan sociale huur voor degene die daarvoor in aanmerking komen, maar ook vrije sector appartementen en appartementen die iets toevoegen aan het wooncomfort, bijvoorbeeld gelijkvloers, met balkon of daktuin, knus of ruim genoeg. Voor elk wat wils.

Voor de hier genoemde appartementen telt dat voor deze doelgroep één gezamenlijke grotere ruimte beslist noodzakelijk is. Essentieel voor de sociale cohesie. De keuze hebben om gezamenlijk een kop koffie te drinken, om misschien te biljarten of te kaarten, om je verjaardag met een grotere groep te kunnen vieren. Deze elementen dragen bij aan het woongenot en werkt preventief tegen eenzaamheid.

Niet onbelangrijk is dat we door de bouw van dit soort appartementen stimuleren dat mensen verhuizen, waardoor grotere huizen beschikbaar komen voor startende gezinnen of doorstromers vanuit kleinere huizen. Deze kleinere huizen komen op hun beurt weer beschikbaar voor starters.

2. Appartementen en kleinere starterswoningen met voorwaarden

De meeste starters komen in aanmerking voor sociale huurwoningen. Daar is een groot tekort aan en ze vormen een goede opstap naar een koopwoning.

Door de realisering van meer sociale huurwoningen is er kans op meer mensen die vanuit de stad hierheen verhuizen, soms met sociale aanpassingsproblemen. Toch zullen we gezamenlijk aan de opgave moeten voldoen. Daarmee pleiten we er wel voor dat de woningbouwvereniging meer verantwoordelijkheid bij huurders gaat leggen. Bij verhuur kunnen duidelijke afspraken gemaakt worden over het onderhoud op en om het huis, het verzorgen van de tuin etc. Op het niet naleven van deze regels zal toezicht moeten zijn en consequenties moeten worden afgesproken.

Een belangrijk aandachtspunt blijven de koppels met twee nominale inkomens, zij verdienen teveel voor een sociale huurwoning maar te weinig voor een koopwoning. Hiervoor zijn andere oplossingen nodig.

Je kunt hierbij denken aan starterskoopwoningen, woningen die speciaal beschikbaar komen voor inwoners vanuit de eigen gemeente, niet te groot en met een verkoopbeding.

Een andere oplossing is, door samen met de woningbouwvereniging (eventueel op andere manieren) appartementen/woningen te bouwen voor starters waaraan we voorwaarden verbinden.

Als voorbeeld: in een aantal steden zijn er jongeren die een woning voor 75 procent gekocht hebben waarvan 25 procent eigendom van de woningbouw blijft. Het huis wordt bij verkoop onafhankelijk getaxeerd (men kan het bijvoorbeeld verbouwen of opknappen) en moeten het terug verkopen aan de woningbouwvereniging, waardoor het huis opnieuw beschikbaar komt voor starters.

Nog een mooi voorbeeld is de verkoop van woningen, waarbij de grond in eigendom van de gemeente blijft en de koper een kleine “huur” betaalt. In het geval van appartementen kunnen deze kosten gedeeld worden.

3. Stop de verkoop aan investeerders.

Zoek uit of je de woningvergunningen kunt terugbrengen, een huis is bedoeld voor bewoners, niet voor investeerders die alleen rijker willen worden. Een aantal grotere gemeente gaan ons hierin al voor.

4. Tiny houses

Woningbouw: tiny houses

Op dit moment worden tiny houses alleen toegestaan binnen Midden-Delfland voor een kortere tijd op (bijvoorbeeld) een bouwlocatie voor de toekomst. Daarvoor zijn er allerlei vreemde regels en maatregelen bedacht. Absoluut onnodig! Op een groot stuk grond kun je meerdere mooie tiny houses kwijt. Laat deze bouwen door de woningbouwvereniging en vraag een bijpassende huur. Voor vele jongeren een prachtige oplossing om te starten en te sparen voor later en zo door te groeien naar een grotere woning. Voor sommigen is het een toegevoegde waarde om in een kleiner huis te wonen, en waarom niet? Meerdere woningbouwverenigingen in andere plaatsen verhuren inmiddels tiny houses, waarbij men niet gelijk moet denken aan een paar huisjes met heel veel grond of tuinen.

5. Zorg-/verpleegcomplexen in kleinere vorm

Binnen onze gemeente is ook een dringende behoefte aan kleinschalige opvang voor mensen die niet meer zelfstandig kunnen blijven wonen, door lichamelijke of geestelijke problemen. De PvdA vraagt zich af waarom het noodzakelijk is om op latere leeftijd alsnog te moeten verhuizen naar een andere kern of andere gemeente? Er zijn manieren te bedenken om dit te realiseren. Een prachtig voorbeeld hiervan vinden in Delft.

Wat te doen?

De PvdA is van mening dat het belangrijk is dat er in de nieuwe periode van Midden-Delfland een portefeuille “Wonen” toegevoegd gaat worden. Voor deze belangrijke portefeuille wordt dan gezocht naar een wethouder die de woonproblematiek als belangrijkste taak heeft, die “out of de box” kan denken en met alternatieve en creatieve oplossingen komt. Geen loze beloftes meer van 750 woningen en met 200 woningen eindigen, maar gewoon actie ondernemen en zorgen dat onze inwoners, in de categorieën als hiervoor omschreven, hier kunnen (blijven) wonen.

Andere oplossingen?

Misschien zijn er bij u nog wel veel meer creatieve ideeën/voorstellen, over de hiervoor geschetste problematiek omtrent wonen in Midden-Delfland.

Wij nodigen u dan ook van harte uit deze met ons te delen.
Aarzel niet om contact op te nemen, samen staan we sterker…

Elly de Jong-Hoogendoorn
Namens de PvdA Midden-Delfland

Elly de Jong