Herontwikkeling De Hoornbloem

Door Ellen Snethlage op 14 juli 2021

Gemeentewapen Schipluiden op De Hoornbloem in Den HoornVoordat het huidige gemeentehuis van Midden-Delfland gebouwd was, werd een deel van de vergaderingen van de gemeenteraad gehouden in De Hoornbloem in Den Hoorn. Dit leverde veel ontmoetingen op tussen politici en sporters en andere gebruikers van de zalen van De Hoornbloem. Door het vertrek van de gemeente en de keuzes van de beheerders werd De Hoornbloem een plek waar je snel in- en uitging. Een plek die vrijwel nooit open was. Delen van het gebouw werden verhuurd aan bedrijven in plaats van gebruikt door verenigingen. De exploitatie werd steeds minder rendabel en is de gemeente jaarlijks veel geld gaan kosten. Ook werd het onderhoud van het gebouw steeds duurder.

Naar de mening van de PvdA moest er wat gebeuren. De eerste stap die daarvoor genomen moest worden was het contract met de huidige beheerder opzeggen. Sinds 2008 vraagt de PvdA daar geregeld om met moties. Er zijn zelfs plannen geweest van een mogelijke uitbater om De Hoornbloem weer in oude glorie te herstellen, inclusief een gezellig café of iets dergelijks. Helaas was de meerderheid van de raad al die jaren niet van het nut hiervan te overtuigen.

Intussen is er een nieuwe wethouder financiën. Deze was met ons eens dat al die uitgaven zonder baten niet nuttig waren. Los hiervan werd er geconstateerd dat er geen mogelijkheid was om in Den Hoorn te blijven wonen als je 24-uurs zorg nodig hebt. 1 en 1 werd dus 2. En Intussen zijn er randvoorwaarden en wensen in de gemeenteraad besproken waardoor het college nu onderzoek kan doen naar de mogelijkheden op het terrein van De Hoornbloem.De Hoornbloem in Den Hoorn

Een gymzaal is noodzakelijk voor een basisschool. De mening van de PvdA is dat er daarnaast weer sociale en culturele activiteiten mogelijk zouden moeten zijn, inclusief een open ontmoetingslocatie voor inwoners. Naast zorgwoningen zouden er ook woningen voor vitale senioren moeten komen. Deze en nog veel meer wensen gaat het college meenemen en komt met een voorstel in december terug naar de raad.

Zou het centrum van Den Hoorn weer een bruisende ontmoetingsplek krijgen?
De PvdA zal er in ieder geval aan blijven werken!