Wonen

De huidige woningvoorraad kan aangepast en vernieuwd worden, waarbij gestreefd wordt naar het maximaliseren van het aantal betaalbare woningen.

In Midden-Delfland is een tekort aan betaalbare woonruimte. Dit is vooral een probleem voor jongeren, ouderen, starters en statushouders. Het bouwen in het open buitengebied is ongewenst, evenals het vervangen van openbare ruimte door woningen. Omdat ruimte schaars is, moet er minder grote, dure woningen in de dorpen gebouwd worden: zij de ruimte in van meerdere goedkopere woningen.

De huidige woningvoorraad kan echter wel aangepast en vernieuwd worden, waarbij gestreefd wordt naar het maximaliseren van het aantal betaalbare woningen. In de huidige oververhitte huizenmarkt zijn er maar een beperkt aantal soorten betaalbare woningen: sociale huurwoningen, middenhuurwoningen voor wie net te veel verdient voor sociale huurwoningen en kleine koopwoningen. Wij zouden dit graag anders zien, maar het is niet anders.

Betaalbare woningen

Onze inwoners, ook startende jongeren, hebben (als het goed is) een band met het dorp waarin ze wonen. Een voordeel van sociale huurwoningen via de Wonen Midden-Delfland is dat op een aanzienlijk gedeelte voorrang gegeven kan worden aan inwoners uit de eigen gemeente. Dit is bij andere soorten woningen niet mogelijk.

Door goede doorstroommogelijkheden, bijvoorbeeld naar appartementen in de nabijheid van zorginstellingen, komen bestaande woningen weer beschikbaar voor jonge gezinnen. Het plaatsten van tijdelijke woningen, zoals de containers voor de statushouders in Den Hoorn, wijst de PvdA af op basis van kwaliteit en woongenot.

Johan Meijdam was commissielid voor PvdA Midden-Delfland. Hij woont met zijn gezin in Den Hoorn. Johan was al lang op lokaal en provinciaal niveau actief voor de PvdA. Sinds 2017 ondersteunde hij de fractie als commissielid in Midden-Delfland. Johan is vanaf 2023 actief in de PvdA fractie van het Hoogheemraadschap van Delfland.