Waar blijft Midden-Delfland?

Door Elly de Jong op 3 april 2022

Sinds enkele weken werk ik vanuit de GGD op de eerste registratie/opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen.

De toestroom neemt toe en de regio Den Haag zit zo goed als vol.

Oekraïense vluchtelingen komen aan in BunschotenWaar vooral veel behoefte aan is, zijn  semipermanente opvanglocaties. Denk daarbij aan bijvoorbeeld gebouwen, kantoren, noodwoningen die worden omgebouwd en beschikbaar komen voor de Oekraïense vluchtelingen. Het gaat om koppels, gezinnen en  overigens veel voor vrouwen die alleen komen met hun kinderen. Zo ontstaat er een goede doorstroom en kunnen de vluchtelingen een BSN aanvragen, werken en kunnen de kinderen naar school.

Den Haag is inmiddels begonnen, maar Midden Delfland blijft beschamend genoeg achter. Ik ben er van overtuigd dat er binnen onze rijke gemeente veel vrijwilligers zijn, die zouden willen helpen met het ombouwen en opknappen. Denk aan het oude Scoutinggebouw in Den Hoorn, en eventuele noodwoningen op andere locaties. Maar dan moet er wel iemand de regie nemen! Vanuit de gemeente, kerken, etc, zien we weinig of geen actie. Daar moet verandering in komen, lijkt mij.

Wellicht heeft u nog andere ideeën, laat het ons dan weten. Misschien kunnen we met elkaar binnen onze gemeente dan, voor deze mensen in nood,  daadwerkelijk wat betekenen.

Elly de Jong
(PvdA Midden-Delfland)
2 april 2022

Elly de Jong