Op pad met wethouder Frank ten Have

Door Ellen Snethlage op 21 september 2020

Als nieuwe wethouder, komende van buiten Midden-Delfland heeft Frank ten Have aan alle fracties gevraagd om hem Midden-Delfland te laten zien. Vrijdagochtend 12 september zijn wij met hem op pad gegaan om hem een aantal punten te laten zien waar wij aandacht voor vragen. We zijn begonnen op het Koningin Julianaplein in Den Hoorn, voor veel mensen toch echt het centrum van Den Hoorn. Helaas is het er niet zo levendig als zou kunnen. In het speeltuintje wordt wel gespeeld maar druk is het er nooit. De Hoornbloem is meestal dicht en het schaakbord wordt bijna nooit gebruikt. Het marktje en de jeu de boules-baan worden goed bezocht. Een bruisend centrum is het niet.

De PvdA vraagt al jaren om een goed plan voor De Hoornbloem met een horecafunctie. Graag zouden we, in elk geval zolang De Hoornbloem een zalencentrum is, zien dat het beheer gedaan wordt door iemand die weer leven in de brouwerij brengt.

Hierna fietsten we naar Schipluiden waar we een rondje wandelen langs Zorgcentrum Akkerleven (Pieter van Foreest) met de nieuw aangelegde tuinen, langs ’s Heeren Loo waar ouderen kunnen wonen met een verstandelijke of lichamelijke bMet wethouder Frank ten Have bij Au Boulot in Schipuideneperking en langs begeleid wonen project Woonvreugd (Ipse de Bruggen). Hierbij gaven we kort uitleg welke zorg geleverd wordt. De koffiestop was bij Au Boulot Zorg. Au Boulot is een organisatie waar jongeren en jong volwassenen met autisme en/of een verstandelijke beperking kunnen leren en zichzelf kunnen ontwikkelen. Voor een deel via dagbegeleidinMet wethouder Frank ten Have bij Au Boulot in Schipuideng  en voor een deel ook langdurig verblijf. Dat dit met veel kennis, liefde en passie gebeurt werd meteen duidelijk. Onder het genot van koffie met zelfgebakken appeltaartjes werd over en weer informatie uitgewisseld waarbij een aantal cliënten ook erg benieuwd was wat een wethouder nu eigenlijk deed. Frank ten Have heeft dit vol verve verteld. We namen afscheid bij Au Boulot met de belofte om de appeltaartjes te promoten en met meegekregen ideeën voor de toekomst van de organisatie waar Frank ook over mee wilde denken.

Hierna fietsten we terug naar het gemeentehuis. Onderweg hebben we het nog uitgebreid over de woningmarktsituatie in Midden-Delfland gehad en geven we nogmaals aan dat er voor startende jongeren en senioren met veranderende woonwensen toch echt meer geschikte woningen van een normaal formaat moeten komen.

We kunnen terugkijken op een mooie ochtend waar we onze speerpunten op het gebied van wonen, zorg en vitale dorpen op een aangename manier, informeel met de wethouder hebben besproken.

Ellen Snethlage

Ellen Snethlage was de fractievoorzitter van PvdA Midden-Delfland. Zij woont met haar gezin in Den Hoorn. Met haar analytische kracht, verbindend vermogen, goede contacten met inwoners en haar humor draagt Ellen bij aan een sterke PvdA-fractie. Sinds de gemeenteraadsleden van 2022 is Ellen geen fractievoorzitter meer, omdat de PvdA niet meer vertegenwoordigd is in de

Meer over Ellen Snethlage