Zorgvuldig omgaan met zorg en zorggeld

Door Ellen Snethlage op 31 januari 2022

Zorg is een complex onderwerp, steeds meer mensen wonen langer zelfstandig thuis. Ouderen, chronisch zieken, mensen met een lichamelijke beperking of psychische problemen hebben steeds vaker in de thuissituatie zorg nodig. De wijkverpleging en professionele begeleiders aan huis spelen hierin een belangrijke rol. Daarom pleit de PvdA voor meer toegankelijke woningen waar ouderen ook kunnen blijven wonen ook als het fysiek minder goed gaat. Kleinschalige, beschermde woonvormen in de eigen omgeving, voor kwetsbare groepen als zelfstandig wonen niet meer kan wordt door de PvdA als essentieel gezien en wil zich daar hard voor maken. Hierbij moet goed worden opgelet hoe het zorggeld effectief wordt uitgegeven.

Zeker zijn van goede zorgDe voorzieningen en kosten voor de jeugdzorg zijn afgelopen jaren flink toegenomen. Ieder kind verdient de zorg die het nodig heeft. De PvdA zou graag nog meer duidelijkheid zien in de besteding van het daarvoor bestemde budget. Wie houdt de regie, wie bouwt aan die vertrouwensrelatie met een kind en wanneer laat je als gemeente of hulpverlener de regie weer los als je deze, in het uiterste geval hebt overgenomen? Preventie werkt, maar waar begin je, bij de ouders, op school, bij de huisarts?

De PvdA staat voor goed opgeleide professionals, meerjarig samenwerken van gemeenten op het gebied van professionele jeugdhulp en het laten afnemen van verspillende administratieve verantwoording. We geloven in de kracht van het gezin, van school en van een buurt waardoor niet alle problemen via professionele, vaak dure, hulpverleners opgelost hoeven te worden. Wij denken dat dit laatste juist in Midden-Delfland kan!

Ellen Snethlage

Ellen Snethlage was de fractievoorzitter van PvdA Midden-Delfland. Zij woont met haar gezin in Den Hoorn. Met haar analytische kracht, verbindend vermogen, goede contacten met inwoners en haar humor draagt Ellen bij aan een sterke PvdA-fractie. Sinds de gemeenteraadsleden van 2022 is Ellen geen fractievoorzitter meer, omdat de PvdA niet meer vertegenwoordigd is in de

Meer over Ellen Snethlage