Kink in de kabel bij opladen

Door Elly de Jong op 31 januari 2022

Bij berichten rondom de moestuinderij in Midden-Delfland hebben we als PvdA Midden-Delfland aangegeven dat onzes inziens de wetgeving niet klopt als dit soort initiatieven onmogelijk worden verklaard. Het geeft ons moed, dat we hebben mogen vernemen dat uiteindelijk het College en de coalitiepartijen hun standpunt hebben gewijzigd.

We hopen van harte dat dit meer gaat gebeuren en zien heel graag een aanpassing in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) over een andere zaak. Dat betreft het volgende.

Heel Nederland is bezig met de energietransitie, al dan niet gewild, maar wel noodzakelijk. Eén van de zaken hierin is de opkomst van de elektrische auto. Was deze eerst nog weggelegd voor de zakelijke of rijkere inwoners, nu komen er al meer betaalbare, kleine en goede elektrische auto’s.

Dat is mooi, alleen….

Het opladen van de accu van deze auto’s is gewoon het meest praktisch als het vanuit het eigen huis kan. Er zijn inmiddels diverse oplaadplekken door de dorpen heen, maar dat heeft ook zijn beperkingen. Bovendien kost dat meer geld dan opladen vanuit eigen huis en is minder duurzaam.

Wanneer de bewoner zonnepanelen op eigen dak heeft en/of deelneemt aan de collectieve zonnedaken van de vrijwilligersorganisatie EnergieC Midden-Delfland, is dit een prachtige duurzame en betaalbare oplossing.

Opladen elektrische auto via kabelgoottegel

Opladen via een kabelgoottegel

Helaas zit er hier een flinke kink in de kabel. Voor onze inwoners met parkeerplaatsen op eigen terrein is er geen probleem, maar het merendeel van onze inwoners woont aan de straat en daar mag je, volgens de APV van Midden-Delfland geen kabel overheen leggen naar je auto. Zo nodig wordt er gedoogd, maar dat is toch achterhaald beleid. Dat moet je als gemeente niet willen! En ja, we begrijpen dat niemand wil dat iemand struikelt over de kabel of dat bijvoorbeeld inwoners met een rollator hier last van hebben.

Het verbaast ons echter in hoge mate dat Midden-Delfland hier geen actie in neemt om voor bewoners een haalbare en realistische uitkomst te bieden. En dat kan!

Diverse gemeentes hebben al allerlei handige oplossingen bedacht. Zij hebben bepaalde stoeptegels ontwikkeld waar een kabel doorheen kan, gebruiken geadviseerde kabelgoten of hebben een oplossing via een verhoogde kabelboog over de stoep.
Er zijn zelfs gemeentes die toestaan dat er na 23.00 uur tot 07.00 uur wel een kabel over de stoep mag lopen.

Midden-Delfland: blijf niet achter en zorg dat de mogelijkheid voor opladen vanuit huis op te laden voor iedere bewoner die dat wil beschikbaar is. Maak er werk van!

Het kan dus!

Elly de Jong

Elly de Jong-Hogendoorn uit Den Hoorn heeft van 2010 tot 2018 op een bekwame wijze de PvdA-fractie geleid en gezag opgebouwd, binnen en buiten de raad. Ook daarvoor was zij als raadslid actief in de gemeenteraad van gemeenten Midden-Delfland en Schipluiden. Tegenwoordig is ze bestuurslid bij onze lokale energiecoöperatie EnergieC Midden-Delfland. Daarnaast adviseert ze regelmatig

Meer over Elly de Jong