Kansen voor ons groen

Door Ellen Snethlage op 11 december 2021

Sommige partijen denken dat ons buitengebied er alleen is voor recreatie. De PvdA Midden-Delfland weet dat het groene landschap gevormd is door de boeren en in stand gehouden wordt door de boeren. Dit verschil in inzicht verklaart vermoedelijk waarom wij denken dat je moet kijken wat zou kunnen bij de boerderijen in plaats van kijken wat er niet mag.

Niet lang geleden was er een boer die een moestuinderij op zijn erf heeft gemaakt. Iedereen kon intekenen om daar direct eens per week te oogsten. Een leuk idee om stad en land te verbinden en mensen die geen groene vingers of geen ruimte hebben toch de kans te geven kinderen te laten zien dat groente niet in de supermarkt groeit.

Groene groentenMaar helaas heeft dit mooie idee geen lang leven gehad. Het stond namelijk niet beschreven als mogelijkheid van een nevenactiviteit in dit stukje Midden-Delfland. Ondanks dat vroeger alle boerderijen een boomgaard en een moestuin hadden zijn OGP, VVD en CDA van mening dat dat niet meer mag. “Handhaven, weg ermee. Over twee jaar worden er nieuwe regels opgesteld wat er mag en niet mag. Dan kan het misschien wel.”

Waarom niet een proefperiode toestaan, waarom mag elke boerderij wel een hoefsmederij, kinderdagverblijf of recreatie op zijn terrein hebben, maar niet iets wat niet precies beschreven is. Zouden zichtlijnen of de weidevogels echt zoveel last hebben van een moestuin?

De PvdA is van mening dat we moeten kijken naar alle ideeën en mogelijkheden om het gebied mooi te houden. Ons groene landschap is geen park of recreatiegebied, maar het enige echte groene bedrijfsterrein. De PvdA denkt mee en werkt niet tegen.