PvdA pakt woningnood aan

Door Ben de Vries op 3 december 2021

De woningnood in Nederland is enorm. De huren blijven maar stijgen, beleggers nemen onze buurten over en mensen vinden nauwelijks een betaalbaar huis.

Henk NijboerDit moet en kan anders. Daarom zal de PvdA tijdens de behandeling van de woonbegroting in de Tweede Kamer vier concrete voorstellen doen. Henk Nijboer van de PvdA met wonen in zijn portefeuille liet ons het volgende weten:

Concreet zullen wij de volgende punten inbrengen:

1. Een huisjesmelkersboete. Verhuurders die té hoge huren vragen, krijgen een boete. Zo blijven de huren betaalbaar voor iedereen.
  2. De verhuurdersheffing moet worden afgeschaft, zodat er meer betaalbare huizen gebouwd kunnen worden.
  3. De Prins Bernhardbelasting,  want huizen zijn om in te wonen en niet om te verzamelen.
  4. Er komt een Volkshuisvestingsfonds met 450 miljoen voor fijne  wijken, met speeltuinen en parken en een ontmoetingsplek voor de buurt.

Het uitgangspunt is helder. Een betaalbare woning is een grondrecht. Iedereen heeft recht op een fijn huis in een fijne en veilige buurt. Een huis in een wijk of dorp waar je je thuis voelt.

Geen villa’s, die alleen weggelegd zijn voor de kapitaalkrachtigen, die eigenlijk helemaal geen woonprobleem hebben.

De fractie van de PvdA Midden-Delfland kan zich volledig vinden in de voorstellen die Henk Nijboer samen met Groen Links in de Tweede Kamer zullen inbrengen om de woningnood in Nederland aan te pakken.

Ben de Vries

Sinds 1972 woon ik in Schipluiden en ben zo’n 9 jaar raadslid geweest voor het PAK, totdat we fuseerden; daarna toen de fractie de Jong overging in fractie PvdA ben ik nog een paar jaar commissielid geweest; op afstand volg ik de politiek nog en ondersteun ad hoc de fractie; wonen heeft mijn speciale aandacht

Meer over Ben de Vries