Appartementen Zuidrand Schipluiden

Door Corine Steenks op 2 maart 2020

Tijdens de raadsvergadering op dinsdagavond 25 februari 2020 heeft de PvdA Midden-Delfland een amendement ingediend om 8 appartementen van 117 m2 te vervangen door 12 appartementen van 78 m2, zonder dat het gebouw waarin de appartementen gerealiseerd gaan worden ingrijpend veranderd hoeft te worden. Hierdoor kunnen anderhalf keer zoveel mensen een woning krijgen, tegen een aanzienlijk lagere prijs. Alleen de fracties van PvdA, Mijn Partij en ChristenUnie hebben voor dit amendement gestemd, de overige fracties tegen.

In onze ogen is dit een gemiste kans om zowel ouderen als starters een kans te geven op passende woonruimte. Weer alleen dure woningen bouwen en weer geen doorstroming voor jongeren en startende gezinnen, dit laatste kon wethouder Smit wel beamen. Volgens de wethouder moet er voor starters en de doelgroep voor kleinere appartementen gekeken worden naar het totaalplaatje: die komen in een volgend project wel aan de beurt. Rondom het andere project voor koopwoningen in Schipluiden, Hoeve Johanna, is een impasse ontstaan, waardoor het lang kan duren. Daarnaast staan op die locatie ook voornamelijk dure appartementen gepland of juist weer hele kleine van 50m2.

De doelgroep voor de nieuwe appartementen aan de Zuidrand is “empty nesters”: mensen die hun eengezinswoning verlaten om kleiner en gelijkvloers te gaan wonen. De appartementen van 117 m2 zijn hiervoor veel te groot. Veel eengezinswoningen, vooral de relatief betaalbare, zijn kleiner (of niet veel groter) dan die 117 m2. Grote appartementen vereisen daarnaast veel werk om alle ruimten schoon te houden. De huishoudelijke zorg via de WMO is hier niet meer op ingericht. De gemeente zet in op meer zelfredzaamheid van inwoners, participatie is het toverwoord. De PvdA ziet dit ook graag terug in de bouwplannen.

Uiteraard zullen deze acht grote appartementen straks ook wel verkocht worden, dat is het probleem niet. Het probleem is wel dat complete groepen woningzoekenden uitgesloten worden, die behoefte hebben aan een betaalbare woning in Schipluiden. Groepen die wel benoemd zijn in de woonagenda, die gebaseerd was op de wensen van de inwoners van Schipluiden. De PvdA blijft zich inzetten om voor alle doelgroepen te kijken waar men behoefte aan heeft en blijft dit inventariseren. Dat is onze verkiezingsbelofte.

Corine Steenks

Corine Steenks was commissielid voor PvdA Midden-Delfland en ondersteunt nu de factie vanuit de achtergrond. Ze woont met haar partner in Schipluiden. Corine is ervaringsdeskundige op het terrein van veiligheid, zorg en wonen.

Meer over Corine Steenks

Waar ben je naar op zoek?