Inwoners van Maasland wonen kennen het wel: de dagelijkse boodschappen in het dorp en voor de wat specifiekere zaken ‘s middags even op de fiets naar Maassluis. Dan terug zo rond vijf uur en dan begint de verkeersdrukte soms al bij het viaduct onder de A20 door. Rijen auto’s die staan te wachten om via de Koningin Julianaweg of de Kerkweg Maasland in te gaan. Vanaf de A20 komen tientallen auto’s die naar Maassluis willen. Probeer daar maar eens als fietser tussendoor te steken. Soms krijg je ruimte, maar vaker nog probeer je toch maar even in een klein gaatje te duiken, hopend dat men wel even voor je stopt. In de ochtend zie je scholieren die dan maar gewoon oversteken met gevaar voor eigen leven.
De idee dat met de opening van de A4 naar Rotterdam het sluipverkeer door Maasland zou verminderen is helaas van tijdelijke aard geweest. Dat ik in onze woonwijk van het begin tot het einde van de Julianaweg 118 auto’s tegen kwam, zegt genoeg. Tel daarbij op dat de uitvalsweg voor de nieuwe woonwijk het Wilgenrijk in Maassluis door Maasland gaat dan weet je dat het alleen maar drukker wordt.
Al jaren wordt er gesproken over het kruispunt Koningin Julianaweg / Oude Veiling/ Kerkweg / Maassluiseweg. Vele ideeën worden besproken: de voorrangswegen veranderen voor veiligere en betere doorloop, verkeerslichten plaatsen, een extra op -en afrit bij de A20 voor de nieuwe woonwijk in Maassluis, éénrichtingsverkeer of een bypass over de Vliet. Iedereen weet dat en vindt dat er wat moet gebeuren. Praten alleen helpt niet, dus ben ik blij dat dit op de politieke agenda staat. Maar helaas worden gemeenten Midden-Delfland en Maassluis het niet met elkaar over eens. Ik roep beide gemeentes op om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.
De PvdA Midden-Delfland zal zeker de vinger aan de pols houden en aandringen op daadwerkelijke verbeteringen, in ons aller belang. Verkeersdoorstroming is belangrijk, maar de veiligheid van scholieren en andere fietsers moet op nummer 1 staan.