Duurzaam betaalbare woningen

Door Johan Meijdam op 11 maart 2022

Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte. Er moet dus voor iedereen woonruimte beschikbaar zijn.

In Midden-Delfland is er een tekort aan alle typen betaalbare woningen: sociale woningbouw en woningen in de prijsklasse net daarboven. De huizenprijzen zijn sterk gestegen, waardoor voorheen betaalbare woningen onbetaalbaar zijn geworden. Er zijn sociale huurwoningen verkocht, die nu tegen de dubbele prijs te koop staan. De woonlasten voor de nieuwe bewoner worden hiermee, inclusief bijdrage voor de Vereniging van Eigenaren, ruim anderhalf keer de maximum huurprijs voor een sociale huurwoning! Bij koopwoningen is er dus geen enkele garantie dat die voor de volgende bewoners nog steeds betaalbaar zijn.

Duurzaam betaalbare woning MaaslandDe enige woningen die duurzaam betaalbaar blijven, zijn de sociale huurwoningen van Wonen Midden-Delfland (of een andere woningcorporatie). Het verschaffen van betaalbare woningen is namelijk het doel van een woningcorporatie. Daarnaast zijn sociale huurwoningen het enige type woningen dat met voorrang toegewezen kan worden aan woningzoekenden uit de eigen gemeente. Dit werkt: in De Kreek in Den Hoorn zijn 24 sociale huurwoningen gebouwd, waarvan er 20 zijn toegewezen aan inwoners van Midden-Delfland.

Het percentage sociale woningbouw in Midden-Delfland is de afgelopen 4 jaar gezakt van 23% naar 21%. Er is op 26 mei 2020 een motie van de VVD aangenomen (mede ondertekend door CDA, OGP, Mijn Partij, D66 en ChristenUnie – alleen de PvdA stemde tegen!) die ervoor zorgt dat er in praktijk maximaal 15% duurzaam sociale woningen gebouwd mogen worden (op onze vraag aan de wethouder of een woningcorporatie in het nieuwbouwproject Maaslandse Zoom eventueel kleine koopwoningen zou mogen opkopen om ze vervolgens sociaal te verhuren was het antwoord van de wethouder “nee”).

Haaglanden en Zuid-Holland proberen gemeenten met een laag percentage sociale woningen te stimuleren om er meer te bouwen. In Midden-Delfland zou dat in het ideale geval leiden tot een groei tot 26%. Geen wonder dat ze het niet eens zijn met de plannen van VVD, CDA, OGP, Mijn Partij, D66 en ChristenUnie die ertoe leiden dat dit percentage juist omlaag gaat!

Sociale huurwoningen bouwen doen we niet voor de regio, maar voor onze eigen (klein)kinderen die het huis uit willen en voor onze ouderen die gelijkvloers kleiner willen gaan wonen. Tweemaal zoveel sociale huurwoningen woningen betekent tweemaal zoveel duurzaam betaalbare woningen voor onze eigen bewoners!

Johan Meijdam was commissielid voor PvdA Midden-Delfland. Hij woont met zijn gezin in Den Hoorn. Johan was al lang op lokaal en provinciaal niveau actief voor de PvdA. Sinds 2017 ondersteunde hij de fractie als commissielid in Midden-Delfland. Johan is vanaf 2023 actief in de PvdA fractie van het Hoogheemraadschap van Delfland.