Communicatie

Inwoners moeten goed op de hoogte zijn van rechten en plichten. Informatie moet goed vindbaar zijn en processen dienen duidelijk en transparant te zijn.

Inwoners dienen goed op de hoogte te zijn van hun rechten en plichten. In het bijzonder bij het aanvragen van een vergunningen, uitkering of (armoede)voorziening, moet helder zijn aan welke criteria men moet voldoen. Informatie moet goed vindbaar zijn op de website van de gemeente en processen dienen duidelijk en transparant te zijn: van aanvraag tot beschikking.

Bij enquêtes en burgerparticipatie wordt vooraf duidelijk aangegeven wat de kaders zijn, met vermelding van “algemeen belang”. Immers, het algemeen belang zal in de uitvoering meestal vóór het persoonlijk belang gaat. Dit kan teleurstellingen voorkomen.