Er moet bezuinigd worden, maar hoe?

Door Ellen Snethlage op 17 juli 2020

In de gemeenteraadsvergadering van juli 2020 werd besproken in welke richting het college de bezuinigingen moet gaan zoeken. Het college heeft als aanzet de kadernota geschreven. Een nota die vooral gericht is op hoe we moeten bezuinigen te komende jaren. In dit alles is nog niet meegenomen wat de financiële effecten van de coronacrisis zullen zijn.

Momenteel lijkt de bezuinigingsopgave 2 miljoen euro per jaar te bedragen. Is dat voldoende? Kunnen we dan nog inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen of is de rek er dan volledig uit? We bezuinigen al langer, de fase van simpele winst door technische bezuinigingen is voorbij.  Zijn we nu in de fase gekomen waar bezuinigen een kwestie is van: “gaat de linkerarm eraf of wordt het de rechterarm?” Moeten we stoppen met de subsidies voor de peuterspeelzaal, lokaal onderwijsbeleid of moet nog meer geld bij de bibliotheek en Welzijn Midden Delfland weg? Nu gaan onze inwoners het zeker merken.

De vraag hierbij is: wat vinden onze inwoners belangrijk? Willen we subsidies zodat alle kinderen via school sporten of gaan we juist de sportverenigingen subsidiëren, waar slechts een deel van de kinderen lid van is. Welk effect gaat dit hebben op de kosten voor de GGD? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de gemeente binnen het ene beleidsveld pijnlijke besluiten neemt, terwijl op andere gebieden budgetten zijn geraamd die niet tot besteding komen.

Bezuinigen kan op twee manieren, de uitgaven verlagen of de inkomsten verhogen. Het college geeft in voorliggende kadernota een aantal mogelijkheden om de inkomsten te verhogen. Een optie is meer woningen bouwen. Hier ziet de PvdA het risico ontstaan dat de mix van woningen die de grootste opbrengst levert niet de mix van woningen is waar de gemeente voor haar eigen vitaliteit behoefte aan heeft.

Een oplossing tot bezuinigen die nog door het college wordt genoemd is meer gaan samenwerken. Kijken we naar de WMO en Avalex dan roept dat de vraag op of het wel een bezuiniging gaat worden: zou het echt beter gaan als we de zeggenschap afgeven aan een groep bestuurders? A committee is a life form with six legs or more and no brains. Voor gemeenten ligt de prikkel tot bezuinigen voor de hand. Gemeenschappelijke regelingen hebben die prikkel niet. Dit vergroot de kans dat dit gaat leiden tot meer kosten. Werk uitbesteden waarbij de regie bij de gemeente blijft liggen, heeft naar onze mening meer kans van slagen.

Waar kunnen we dan wel op bezuinigen?

• Bezuinigen op bedrijfsvoering

Een kostbaar onderdeel in de begroting is bedrijfsvoering. De PvdA vraagt al jaren aandacht voor deze post, hier moet echt iets aan veranderen. Mogelijk heeft de zorgvuldige en uitgebreide dienstverlening, geleid tot een groot ambtelijk apparaat. Of is de overhead in ondersteuning heel groot?

• Bezuinigen door beter in te kopen

Kijken we naar het onderhoudscontract van het gemeentehuis bijvoorbeeld dan is dat de laatste jaren fors duurder geworden. Ook de ICT is fors duurder geworden. Beter inkopen levert jaarlijks een vast bezuinigingsbedrag op.

• Bezuinigen door beter gebruik eigen gebouwen

De gemeente bezit een aantal panden die geld kosten in plaats van dat ze geld opleveren. Het lijkt ons raadzaam als daar nu eindelijk wat mee gebeurt, we denken hier in ieder geval aan de Hoornbloem waarvoor we al jaren naar een oplossing vragen.

• Bezuinigen op promotie gebied

Moet de gemeente de financiële trekker zijn in promotie van het gebied? Behoort dat tot de kerntaken van de gemeente? Is dat waar onze inwoners voor willen betalen?

• Bezuinigen door preventie

Ook binnen de WMO moet het mogelijk zijn om meer te bezuinigen. Daar gaan we niet aan ontkomen. Inzetten op preventie bijvoorbeeld levert wel degelijk meetbare voordelen op.

• Bezuinigen op subsidies

De PvdA is van mening dat de gemeente ook het subsidiebeleid moet herzien. Als een subsidie voor jaren is vast gelegd, terwijl een vereniging het prima uit eigen middelen had kunnen betalen, is het misschien beter de subsidie te stoppen.

• Geen nieuw beleid

En last but not least: het niet voeren van nieuw beleid. Hoe klein het bedrag ook lijkt te zijn, al die bedragen bij elkaar tikken in de loop van het jaar toch fors aan.

Ellen Snethlage

Ellen Snethlage was de fractievoorzitter van PvdA Midden-Delfland. Zij woont met haar gezin in Den Hoorn. Met haar analytische kracht, verbindend vermogen, goede contacten met inwoners en haar humor draagt Ellen bij aan een sterke PvdA-fractie. Sinds de gemeenteraadsleden van 2022 is Ellen geen fractievoorzitter meer, omdat de PvdA niet meer vertegenwoordigd is in de

Meer over Ellen Snethlage